به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی مرادخانی در نشست دست اندرکاران مد و لباس کشور که با حضور جمعی از مدیران،اساتید،طراحان، متخصصان،تولیدکنندگان،نساجان،صنعتگران،اتحادیه ها،انجمن ها،صنوف و فعالان مد و لباس کشور در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،افزود: عرصه مد و لباس فضایی پهناور و مجموعه بزرگی است که بخش مشخصی از آن را در مأموریت خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده داریم و آن نگاهِ به مساله از موضع فرهنگ، هنر و مباحث هویتی است.
وی ادامه داد: به هر حال دغدغه های مسئولان از این جهت است که شاید بتوان گفت موضوع لباس یکی از معضلات عمومی کشور به شمار می رود، اکنون بسیاری از مسئولان می گویند که از کجا می توانیم لباسی را تهیه کنیم که با مقتضیات ما هماهنگ باشد. بطور بدیهی آن لباسی که در چین یا هر جای دیگری تولید می شود شاید با شرایط ما سازگار نباشد، اما پس از مدتی می بینیم که همه فضاها تغییر می کند و به آن شرایطی که خیلی هم مورد نظر ما نیست، بازمی گردد.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه چه در مباحث دینی و چه آیینی و اجتماعی ما، بخشی از موضوعِ مد به مقتضیات زمان بازمی گردد، به جمله ای از امام صادق (ع) اشاره کرد که می فرمایند: «اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ» به این معنا که کسی که به اوضاع زمان خود آگاه باشد، مورد هجوم شرایط نابهنجار قرار نمی گیرد؛ به عبارت دیگر، خود می تواند فضا را طراحی کند و در مقابل آن منفعل نمی شود.
مرادخانی گفت: در بسیاری از موارد، دچار این مشکل شده ایم؛ شاید حتی اینکه نتوانسته ایم ساز و کارهایی را طراحی کنیم که تولیدکنندگان را از مسائلی که آنان را در تولید دچار مشکل می کند رها کند، به یک نوع انفعالی بازمی گردد که در این شرایط بر ما حاکم شده است.
وی همچنین به جمله ای از مدیر یکی از شرکت های معتبر در طراحی و تولید کت و شلوار مردانه در کشور اشاره کرد که «شما کشورداری کنید، ما کشورآرایی می کنیم» و یادآور شد: این نکته مهمی است که در بخش تولید زحمات بسیاری می کشیم و کارهای فراوانی انجام می دهیم، اما در نگهداری این مباحث، توسط خود و حتی نسل های آینده دچار مشکل هستیم.
مد و لباس؛ نماد هویت ما
مرادخانی ادامه داد: حال با وجود همه این موارد، تلاش خود را می کنیم. بویژه اخیراً که بحث دیپلماسی فرهنگی و حضور در عرصه های مختلف جهانی مطرح است، یکی از نمادهای مهمی که می تواند ما را به خوبی مطرح کند «مد و لباس» و داشته های خود در این حوزه است؛ اینکه چگونه ظاهر شویم، چگونه ما را ببینند، و اصلاً هویت خود را چگونه تعریف کنیم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بطور طبیعی در نخستین برخورد با هر فرد از نوع پوششی که دارد به بخشی از درونیات و تفکرات او پی می برند. حضور ما نیز در جاهای مختلف دنیا با همین نماد است؛ یک کشور را با هنر و فرهنگ آن می شناسند و کمتر از طریق خیابان ها و ساختمان های بلند شناخته می شود؛ از افراد، نوع نگرش و در واقع نمادهایش می پرسند.
وی با طرح این سئوال که اکنون کشور ایران با سابقه چندین هزار ساله فرهنگ و تمدن با کدام نماد شناخته می شود، افزود: گرچه از گذشته تا کنون تغییرات بسیاری در لباس ها و طرز پوشش مردم ایران به وجود آمده، اما در نهایت هنوز هم یک نمادهایی وجود دارد که بدان وسیله بتوانیم خود را به جامعه جهانی معرفی کنیم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: درست است که بخش عمده ای از فعالیت حوزه مد و لباس به صنعت مربوط می شود، اما در حوزه صنعت ترجمه اقتصادی بسیار مهم است و اتفاقاتی که می افتد باید بتواند تولید را از طریق پول، امکانات و ... پایدار کند، بهتر است که این روند با جریان فرهنگی ما منزوج (پیوسته) شود و هویت خود را داشته باشیم.
مرادخانی همچنین گفت: در پی آن هستیم که با حمایت خود، روند کار را تسهیل کنیم، اما به طور طبیعی آنچه که باید اتفاق بیافتد در بخش خصوصی است؛ دولت در این زمینه نه نگاه نظارتی به آن معنای مرسوم دارد و نه قیم مأبانه، از همین رو فعالان عرصه مد و لباس با اختیاراتی که دارند و کارهایی که می توانند انجام دهند، باید بخش مهمی از هویت ملی ما را چه برای این نسل، چه نسل های آینده در قالب مد و لباس به نمایش بگذارند و اینکه بتوانیم در زمینه های مختلف بویژه در حوزه های فرهنگی، خود را آنگونه که هستیم بنمایانیم.
از میهمانان نشست دست اندکاران مد و لباس کشور که شب گذشته(چهارشنبه) در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد می توان حضور سومبات هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران،لشکری رئیس جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش،نبوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنایع پوشاک و نساجی ،طهماسبی رئیس اتحادیه خیاطان تهران، محمودی رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس اسلامی ایرانی،پاک بین دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران،منصوری رئیس اتحادیه نساجان اصفهان،سلیمی مدیرعامل کفش ملی و صاحبان برندهای مطرح و فعال ایرانی اسلامی اشاره کرد.